Noen tanker
omkring høringsutkastet for den nye lærerplanens overordnede del:
Lærerplanens
nye overordnede del er lang og omfattende, men mer tidsriktig og utvidet. Man
kan se spor fra Ludviksen-kommisjonens rapport og den viser at vi står over en
ny «tidsalder» som krever nye tanker og løsninger. Men utkastet viser tydelig at
den forholder seg fremdeles til den tradisjonelle vitenskapelige retningen, som
i holistisk pedagogisk litteratur blir kalt for mekanistisk vitenskap. Et
tydelig eksempel på dette er avsnittet som tar for seg «Respekt for naturen og
miljøbevissthet» (pkt 1.5.) og som viser David Orrs kritikk til
miljøundervisningen i den konvensjonelle skole. Under dette punkt leser vi: «Mennesket
er en del av naturen.» Det begynner bra, men så går det etter hvert over til: «De
(elevene) skal få rike muligheter til å se naturen som en kilde til nytte,
opplevelse og glede, god helse og læring.» Igjen, naturen ER TIL FOR menneskets
behov og nytelser.
Men hva tenker man innen holistisk pedagogikk når det kommer
til miljø og økologi? Da vil jeg få vise til denne linken, skrevet av
Ron Miller, der han legger fram et holistisk pedagogisk perspektiv på tema.
http://www.holistic-education.net/articles/ecology.htm
(Bildet hentet fra: https://gsoedibleschoolyard.wordpress.com/2014/01/08/summer-camp-internships-2014/)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.