Holistisk
pedagogikk:
Hode-hånd-hjerte-ånd
Holistisk pedagogikk er et pedagogisk grunnsyn som for mange er ganske
ukjent, spesielt her i Norge. Begrepet er en paraplybetegnelse for pedagogiske
praksiser som forholder seg til «det hele mennesket». I Norge er Steiner-skoler
og Montessori-skoler kjent for en slik helhetspedagogikk. Men holistisk
pedagogikk er allikevel noe nytt og annerledes, til tross for fellestrekk og en
arv fra tidligere pedagoger og filosofer. Dette nye har kommet som et resultat
av forskningen til pionerene Jack Miller, Ron Miller, Scott Forbes og Ramon
Gallegos.
Historisk
bakgrunn
Holistisk pedagogiske
tanker ble formulert allerede i 1960-årene i USA og Canada. De kom som en
reaksjon på den konvensjonelle pedagogikken, med dens vekt på standarder,
tester, reformer og politiske agendaer. De var også en reaksjon på en
samfunnsutvikling som fremhevet kapitalistiske og materialistiske verdier. Men
det var først i 1980-årene at seriøs forskning ble iverksatt. Målet med
forskningen var å teoretisere, illustrere og sammenfatte grunntankene i
allerede eksisterende pedagogiske teorier, retninger, vitenskaper og skoler som
alle delte et holistisk livssyn og verdensbilde. Jack Miller og hans kolleger har
siden den gang skrevet en rekke bøker og artikler om holistisk pedagogikk til
inspirasjon for andre forskere og pedagoger rundt om i verden. Det er også blitt
startet tidsskrifter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner. Dessuten har
det vært arrangert konferanser der forskere og pedagoger har møtt hverandre for
å utveksle ideer og tanker. Et resultat av disse konferansene ble erklæringen Education
2000: A Holistic Perspective, der
man formulerte prinsippene for holistisk pedagogisk arbeid. Disse prinsippene
ble grunnlaget for opprettelsen av nye skoler, for eksempel Equinox Holistic
Alternative School (Toronto, Canada) og Bellwether School (Vermont, USA).
Kritikken
Til tross for at holistisk pedagogikk høster økt
internasjonal interesse, har den ikke kommet godt nok frem i media og fått den
posisjonen i utdanningssystemene verden over som den fortjener. Det kan skyldes
at den har flere likhetstrekk med ideer fra New-Age bevegelsen, og derfor blir
regnet som useriøs blant andre forskere innen pedagogikkfaget. Den holistiske
pedagogikken er også blitt beskyldt for å være kvasireligiøs, noe som gjør at
den møter motstand eller blir avvist i sekulære forskningsmiljøer. Jack Miller
og kolleger har kommet kritikken i møte ved å utarbeide et teoretisk
vitenskapelig grunnlag som brukes til videre forskning og praksis av holistisk
pedagogikk.
Holisme som vitenskaplig grunnsyn
Ethvert pedagogisk grunnsyn bygger på vitenskap. Allmennpedagogikken baserer
seg på den konvensjonelle vitenskapen, mens Holistisk pedagogikk bygger på det
nye vitenskapelige grunnsynet kalt Holisme.
Kort fortalt er dette en filosofisk og vitenskapelig retning der hovedessensen
er at helheten er mer enn summen av dens
deler. I holistisk pedagogikk er man av den oppfatning at mennesket er mer enn summen av dets deler.
For å utdype dette vil jeg si noe om hva man legger i forståelsen av det hele mennesket, og denne
forståelsens betydning for pedagogisk praksis.
Det hele
mennesket i konvensjonell pedagogikk
I den konvensjonelle pedagogikken er det hele
mennesket begrenset til kropp og sinn. I praksis ser vi at skolen legger
stor vekt på sinnet, og det pedagogiske arbeidet bærer preg av dette gjennom
bruk av skolebøker, arbeidshefter, tester, og annet abstrakt materiale for
tilegnelse av kunnskap og ferdigheter. Kroppen har kommet mer i fokus de senere
år, men da har det oftest handlet om flere gymtimer. I tillegg er mer lek og
bevegelse innført i skoletiden for å forebygge fedme og andre fysiske
sykdommer. Forståelsen av kroppen som et lærende redskap er stort sett
fraværende.
Det hele
mennesket i holistisk pedagogikk
I holistisk pedagogikk har man en bredere forståelse
av det hele mennesket, og man snakker om kropp,
sinn, sjel og ånd. Kropp er det
mennesket fysisk består av, og er forbundet med det jordiske, det biologiske.
Sinn er det tenkende, intellektuelle, rasjonelle, vitenskapelige, mens sjel er
det følsomme, empatiske, kjærlige, sensitive, intuitive og religiøse. Ånd er
det som er forbundet med det «guddommelige»; det man kan føle og erfare gjennom
indre opplevelser, som ikke nødvendigvis er bevisste.
De estetiske
fagene er høyt prioriterte
Målet med holistisk pedagogikk er at mennesket skal
oppnå sitt optimale, eller Ultimacy som Scott Forbes kaller det.
Han forklarer begrepet som den høyeste tilstand et menneske kan håpe på å nå;
en høyere innsikt eller en livsutfoldelse der det får brukt sitt absolutte
potensiale. For å få dette til må alle sider ved mennesket bearbeides og brukes
likeverdig. Dette innebærer at undervisningen må inneha variasjon og mangfold. I
praksis vil det si at elevene ikke bare skal motta kunnskap, men også bearbeide
denne ved bruk av kroppen og gjennom sin skaperevne. De estetiske fagene som
kunst, litteratur, musikk, dans, drama, m.m. får derfor stor plass på
skoleplanen.
Idealer å
etterstrebe
I holistisk pedagogikk blir alle sider ved elevene bevart
(kropp, sinn, sjel og ånd) og utviklet gjennom variert pedagogisk praksis. Man mener
at en slik praksis vil gi sunne, balanserte, opplyste og kloke mennesker, som er
i stand til å ta de riktige avgjørelsene og gjøre det moralsk rette. Dette
idealet må man etterstrebe i utdanningen.