Det er synd at Arne
Næss er død for ellers skulle jeg ha fortalt han om holistisk pedagogikk. I
kapittel 7 i boka «Livsfilosofi, et personlig bidrag om følelser og fornuft» skrevet av Næss deler han tanker om utdanning
i lys av hans redegjørelse om relasjonen mellom fornuft og følelser. Her legger
han fram hva utdanningen bør inneha så som undring, begeistring, engasjement,
kreativitet, lidenskap, vennskap, osv. (kvaliteter forbundet med følelser). Det Næss etterlyser, og som
han selv ikke finner et bedre begrep på, er holistisk pedagogikk! Han sier,
etter å ha beskrevet sine utdanningidealer, at:
«Hva slags skole og pedagogikk
får vi da? Ikke kunnskapsskole. Ikke prosess-skole, heller, selv om
læringsprosesser blir satt i sentrum. Følelsesskole? Neppe. Men forslagene mine
innebærer en avgjørende, positiv revurdering av følelsenes rolle som
motiverende faktorer i undervisning» (Næss, 1998, s. 153).
Det man får kjære Næss er en
holistisk skole!
Litteratur: